Diszruptív technológiák „diszruptív” eredményei
„Három hazai felsőoktatási intézmény szoros együttműködésének köszönhetően az elmúlt években komoly eredményeket tudtunk felmutatni az EFOP-3.6.1-16-2016-00014 számú, »Diszruptív technológiák kutatás-fejlesztése az e-mobility területén és integrálásuk a mérnökképzésbe« című projektben – vont mérleget a 2017. január 1-jén indult közös munkáról Rohács József, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) professzora, a projekt szakmai vezetője.
A projekt címe: Diszruptív technológiák kutatás-fejlesztése az e-mobility területén és integrálásuk a mérnökképzésbe
A támogatás összege: 1 148 960 014 Ft
Időszak: 2017. január 1. – 2020. szeptember 28.
A konzorcium vezetője: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem;
tagok: Neumann János Egyetem, Szegedi Tudományegyetem
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék a Neumann János Egyetemmel és a Szegedi Tudományegyetemmel közösen megvalósított projektjének célja, hogy a hallgatókat megismertesse a diszruptív technológiák fejlesztési elveivel, alkalmazási lehetőségeivel, és fejlessze az egyetemek kutatási infrastruktúráját, humán erőforrásait és az egyetemek, valamint a partnervállalkozások kapcsolatait. A konzorciumi tagok szakmai feladatként a hibrid propulziós rendszer vizsgálatára, fejlesztésére és nemzetközi érdeklődést is kiváltó hibrid repülőgép koncepcionális tervének elkészítésére vállalkoztak.
Maga a diszruptív kifejezés egy már meglévő technológiának a lebontását és egy új, magasabb szintű újjáépítését jelenti: ezt a folyamatot az e-mobilitás területén, az elektronikus járművek fejlesztésében gyakran alkalmazzák. A projekt alapvető céljairól szólva a BME professzora arra hívta fel a figyelmet, hogy a pályázati kiírásban a többi között a „quadruple helix”, más néven a tudásnégyszög erősítése is hangsúlyos szerepet kapott. Azaz a kormányzat, a felsőoktatási intézmények és a vállalkozások mellett a társadalmat is nagyobb aktivitásra szeretnék ösztönözni. Emellett az egyetemi tudásbázis növekedésére, kiválósági központok létrejöttére és a fiatal kutatók utánpótlás-nevelésére is fókuszáltak. „Több mint száz tevékenységnek, két indikátornak kellett megfelelnünk, és 19 műszaki szakmai eredményt kellett teljesítenünk a pályázat megvalósítása során, és a második indikátor esetében közel 150 százalékosan teljesítettük a kért feltételeket” – hangsúlyozta Rohács József. A projekt szakmai vezetője példaként a kutatásba bevont hallgatók és fiatal kutatók számát említette elsőként. 14 diák helyett mintegy hatvanan vettek részt a munkában, de számos megvédett és jelenleg készülő doktori disszertációban is foglalkoztak a témával, és több mint száz tudományos cikket és konferencia-előadást is fel tudnak mutatni az egyetemek. Szintén sikerként értékelte, hogy a BME-n már húsz különféle előadásban jelent meg a diszruptív technológiák kutatása és fejlesztése, sőt önálló doktori tantárgy is foglalkozik ennek a filozófiájával.
Ugyancsak fontos feladat volt a hallgatók vállalkozások iránti igényének a növelése is. „A kiegyensúlyozott nemzetgazdasághoz nemcsak beosztott mérnökökre van szükség, hanem olyan vállalkozó szellemű fiatalokra, akik saját ötleteiket valósítják meg a piacon” – magyarázta Rohács József, hozzátéve, hogy nem kis feladatot jelentett az elmaradott térségekben élők esetében a forradalmian új technológiák kialakítására és alkalmazására törekvő szemlélet meghonosítása. A folyamatot a diákok ötleteit a megvalósításban segítő Demola program is támogatja.
A professzor rámutatott arra is, hogy a technológiák rendkívül gyorsan fejlődnek, a nemzetközi versenyben pedig alkalmazkodni kell, hiszen csak az érvényesülhet hosszú távon, aki elsőként tudja alkalmazni az újdonságokat. Mint emlékeztetett, az emberiség történetében mérföldkőnek számító holdra szállást egy 32 megabájtos rendszerrel vitték véghez, míg a mai okostelefonok ennek a sokszorosával rendelkeznek.
A professzor úgy véli, a siker elsősorban arra vezethető vissza, hogy az együttműködő felsőoktatási intézmények jól kiegészítették egymást, ugyanis különböző szakterületeken erősek. A Szegedi Tudományegyetem a tudományos igényű módszertan kidolgozásában vállalt kiemelkedő szerepet, az ipari szereplőkhöz közel álló Neumann János Egyetem a piaci szemléletet tudta erősíteni, míg a hazai repüléstudományi központnak számító BME az ipar és a tudomány közötti kapcsolat továbbépítésében járult hozzá a projekt eredményeihez.
A projekt szakmai részéről szólva Rohács József azt emelte ki, hogy nem teljesen új repülőgépek elkészítését, hanem a koncepcionális tervek megalkotását vállalták. Mint fogalmazott, ez a feladat részben műszaki és tudományos megoldást igényel, részben pedig egy művészeti alkotás, melyhez elengedhetetlen a tervezői zsenialitás. Maga a koncepcionális terv pedig arról szól, hogyan működhet az új technológiával megerősített jármű. A hallgatók és a fiatal oktatók, kutatók hathatós közreműködésével egy négyszemélyes kisrepülőgép, egy teherszállító és egy demonstrációs repülőgép terveit és modelljét készítették el, a tervezés során egyebek között arra törekedtek, hogy a repülőterek közvetlen környezetében radikálisan csökkentsék a légkör szennyezését és a környezet hangterhelését is.
A projekt szakmai vezetője a részletekről szólva elmondta, hogy a repülés folyamatának minden egyes fázisát külön vizsgálták, az analízisek pedig a hibrid hajtás előnyeit mutatták ki. Míg a földközeli szakaszokon az elektromos hajtás az ideálisabb, addig nagyobb magasságban repülve a hagyományos meghajtás a kedvezőbb. „Önmagukban csak az elektromos akkumulátorok a helyigény miatt egyelőre nem jelenthetnek megoldást” – jegyezte meg Rohács József, kiemelve: elsősorban a repülőgépek szerkezetével kísérleteztek, javasolták például a vegyes vagy hibrid szerkezetek, mint a kompozit-, textil- és fóliaanyagok együttes alkalmazását a súlycsökkentés érdekében. A professzor hozzátette, a hibrid rendszer sajátosságát az adja, hogy egy repülésen belül egyszerre kell menedzselni az akkumulátorok töltését és a hagyományos motorok működtetését.•