A Kvassay híd felújításához kapcsolódva
Elöljáróban néhány szó vállalkozásunkról, amely 2008-ban alakult meg Káty-Út Építőipari és Szolgáltató Kft. néven. Fő tevékenységi köre: aszfaltburkolatok készítése és útépítés. Nagy hangsúlyt fektetünk az újrahasznosításra, melyről e lap korábbi számában (Innotéka, Közlekedésfejlesztési különszám, 2015. október – a szerk.) már írtam. Az eltelt több mint tíz esztendő alatt cégünk specializálódott az útépítés berkein belül a vágányokhoz kapcsolódó aszfaltozási munkákra, így az útátjárók, gyalogosátjárók, peronok burkolására és építésére. Munkáinkkal találkozhatnak a MÁV, a BKV, a MÁV-HÉV vonalak területén. Természetesen hagyományos útépítéseket is vállalunk, melyeket magán-, önkormányzati vagy éppen a Budapest Közút Zrt. megrendelésére készítünk.
és Wein János utcai ideiglenes végállomás közötti autóbuszos pótláshoz kapcsolódó útépítési és forgalomtechnikai beavatkozások átnézeti helyszínrajza
E kis bevezetés után rátérünk tulajdonképpeni témánkra. A Kvassay híd felújítása különféle előkészítő munkákat kívánt.
A közúti és a vasúti forgalom átalakításához kapcsolódóan az alábbi feladatokat kellett megoldani:
- ideiglenes végállomás kialakítása a Weiss Manfréd úton;
- ideiglenes buszforduló és végállomás készítése a Wein János utcánál;
- buszforgalmi sáv kialakítása a Kvassay Jenő út–Weiss Manfréd útvonalon.
- Munkánkat nehezítette a rendelkezésre álló idő rövidsége, valamint a munkaterületek elhelyezkedése, amit több társkivitelezővel kellett megosztani – állandó egyeztetések mellett.Buszforduló, Weiss Manfréd út–Wein János utca sarok: földmunka építése
Első feladat
A buszforduló kialakítása tulajdonképpen egy zöldmezős beruházás a Weiss Manfréd út–Wein János utca–Mol töltőállomás által határolt területen.
Itt klasszikus útépítési munkát kellett végeznünk:
- bozót- és cserjeirtás,
- töltés- és bevágáskészítés,
- szegélyépítések,
- alap- és teherhordó rétegek,
- valamint burkolatkészítés.Buszforduló, Weiss Manfréd út–Wein János utca sarok: homokos kavics alapréteg készítése
A munkavégzést 2020. május 18-án kezdtük el, és az időjárásnak köszönhetően – mert kegyes volt hozzánk – június 9-én befejeztük. A munkálatok során elkészült 1100 négyzetméter burkolat, egy leszállóperon, 600 négyzetméter nemes padka, egy kiszolgálólétesítmény a buszvezetők számára, valamint elhelyeztünk hat közvilágítási oszlopot.
A második feladatcsokor
- A Mol töltőállomás mellett buszforgalmi sáv kialakítása a meglévő kerékpárút eltolásával. Az itteni munkavégzést nehezítették az elégtelen közműtervek; sajnos a legtöbb csatornavezeték és kábel nem ott volt, ahol a tervek szerint lenniük kellett volna. Ekkor már az időjárás is a csúnyábbik arcát mutatta, az eső sem kímélt bennünket. Az már csak „hab volt a tortán”, hogy a közelben lévő szabadkikötői beruházáson II. világháborús aknát találtak, emiatt a munkavégzést egy napra felfüggesztették. Itt készült 500 négyzetméter burkolat teljes szerkezettel, valamint 300 négyzetméter kerékpárút és 350 méter szegély.Weiss Manfréd út–Hajóállomás utcai csomópont: kerékpárút-korrekció
- A HÉV-végállomás melletti buszmegálló peron kialakítása. A busz–HÉV átszállás biztosítására, az utasok balesetmentes közlekedése érdekében kellett átépíteni és megnövelni a helyszínen található járda felületét. Szegélyépítés 90 méter, leszállóperon 180 négyzetméter.
- A Kvassay Jenő út–Hajóállomás utca csomópontban meglévő peronszigeteket kellett átépíteni a buszforgalmi sáv miatt. Itt 160 négyzetméter burkolat és 120 méter szegély épült, valamint át kellett helyezni több forgalomirányító lámpát és a hozzájuk kapcsolódó aknákat.Weiss Manfréd út–Hajóállomás utcai csomópont: buszforgalmi sáv kialakítása
- Kvassay Jenő út–Soroksári út sarok: itt a meglévő szóló buszmegállót kellett kibővíteni, hogy két szerelvény is elférjen. Burkolat: 180 négyzetméter, szegély 90 méter.
A teljes kivitelezést június 21-én sikeresen befejeztük, azóta a létesítményeket az ideiglenes forgalomtechnikával együtt használják a közösségi és az egyéni közlekedésben részt vevők. Köszönet cégünk minden dolgozójának, valamint alvállalkozóknak és a beszállítóknak.
Vörösmarty szavaival: „Ez jó mulatság, férfi munka volt!”•