Egyetemisták pályaképe, karriertervei

Mérnöki, programozói és orvosi pályán helyezkednének el legszívesebben a STEM, azaz a tudományos-­technológiai képzések hallgatói – derül ki a Siemens Zrt. és az UNIside felsőoktatási portál felméréséből.


EgyetemistákKép: Depositphotos/ArturVerkhovetskiy

Az online felmérésben több mint kétszáz, alapképzésben részt vevő informatikai (28%), műszaki (42%), valamint természettudományi (30%) területen tanuló hallgató vett részt.

Matematika és informatika

A matematika és az informatika megosztja a hallgatókat: mindkét terület dobogós helyen végzett a leginkább és a legkevésbé kedvelt tantárgyak listáján is. Az első három kedvenc tantárgycsoport az informatika és programozás (27%), a menedzsment és gazdálkodás (15%), illetve a matematika és statisztika (14%) voltak. A legkevésbé kedvelt tárgyak között szintén a matematika és statisztika szerepel (29%), majd a fizika és mechanika (17%), utána pedig az informatika és programozás (12%) következik.

Tanulnivalók és a kezdeti elvárások

A kérdőívet kitöltők 59 százaléka úgy látja, hogy az egyetemi témák és tanulnivalók teljes mértékben összhangban vannak a kezdeti elvárásaikkal. A saját képességeikhez mérten a válaszadók háromnegyede (77%) gondolja azt, hogy a kezdeti elvárások inkább vagy teljes mértékben megegyeznek az egyetemen tapasztaltakkal. A hallgatók csaknem fele (42%) úgy érzi, könnyű helytállnia és megfelelnie a felsőoktatási követelményeknek, harmaduknak (34%) azonban már jóval nehezebb jól teljesíteniük, és hozzávetőlegesen negyedük (24%) véleménye szerint az egyetem elvégzése tele van kihívásokkal.

A kihívások között egyebek mellett megemlítették a feszített tempót és a leterheltséget, a kevés óraszámot, valamint a félévek és a kredit­rendszer aránytalan­ságait. A kitöltők több mint fele kihívásként tekint a gyakornokos­kodásra, de sokuknak plusz terhet jelent a további képzéseken és kutatásokban való részvétel.

PályaképA természettudományok hallgatói elsősorban az orvosi és a gyógyszeripari foglalkozásokat választanák. (Kép: Depositphotos/Elnur)

Tanulmányok bővítése külföldön

A válaszadók több mint fele (55%) rövidebb vagy hosszabb ideig külföldön bővítené ismereteit. A hallgatók leginkább Németországba, Spanyolországba és Ausztriába vágynak, de szívesen tanulnának Hollandiában, Angliában és az Amerikai Egyesült Államokban is.

Itt dolgoznának a fiatalok

A frissen végzett diplomások elsősorban álláshirdetéseket böngészve, másodsorban minden lehetséges csatornát – beleértve a hirdetéseket, börzéket, saját kapcsolatokat – felhasználva, harmadsorban pedig ismerősi ajánláson keresztül keresnének munkát.

A kitöltők közel fele (49%) külföldi tulajdonú, multinacionális vállalatnál helyezkedne el, ugyanakkor népszerű a hazai nagyvállalatnál (44%), illetve hazai kis- és középvállalkozásnál (39%) történő karrierindítás is. A válaszolók negyede (24%) nyitott lenne önálló vállalkozás indítására. A válaszadók csupán 4 százaléka említette, hogy neki mindegy, bármelyik forprofit vagy nonprofit munkaadó megfelelő (több válasz is lehetséges volt).

Menő foglalkozások

A műszaki területen tanuló diákok körében leginkább a mérnöki és menedzseri-tervezői pályák – villamos­mérnök, gépészmérnök, építészmérnök, tervező­mérnök – tűnnek az elhelyezkedés szempontjából a legreálisabb foglalkozá­soknak. Az informatikai terület hallgatói pedig programozói, szoftver­fejlesztői állásokra készülnek, de az adat, a mesterséges intelligencia és a szakmájukhoz kapcsolódó üzleti foglalkozások is népszerűnek tűnnek.

A természettudományok hallgatói az orvosi és a gyógyszeripari foglalkozásokat (gyógyszerész, gyógyszer­kutató) jelölték meg, mint legvalószínűbb elhelyezke­dési területeket. Ugyanakkor itt is látható, hogy a szakmához lazán kapcsolódó (például marketing-) foglalkozásban is gondolkoznak.•

Címlapkép: Depositphotos/Elnur


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka