Youtuberek: az internet véleményvezérei
Tizenhét éve, 2005 áprilisában készült el az a mindössze 18 másodperces videó, amely alapjaiban írta át az internetezési szokásainkat. Maga a tartalom nem nevezhető forradalminak, Jawed Karim, a YouTube egyik alapítója a San Diegó-i állatkertben tartott kiselőadást az elefántokról. Ám a mai szemmel a rövid hírek kategóriájába is alig tartozó akció egy teljesen új iparágat indított útjára; 2006 közepére már százmillió videómegtekintést jegyzett naponta. A Google pedig – látva a platformban rejlő potenciált – másfél évvel az alapítás után meg is vásárolta a YouTube-ot. Méghozzá nem aprópénzért, több mint másfél milliárd dollárért. Az üzlet azóta sokszorosan megtérült: a videómegosztó portálnak a világ száz országában mintegy kétmilliárd felhasználója van, ami azt jelenti, hogy a Földön minden negyedik ember már találkozott az oldalon található tartalmak valamelyikével.
Az új tartalomgyártók
„Míg korábban kizárólag a televíziós társaságok és reklámügynökségek kiváltsága volt a tartalomgyártás, a YouTube megjelenésével megnyílt a kapu azok előtt is, akiknek kapcsolatrendszere nem volt a médiában, azonban kitartása és szenvedélye volt ahhoz, hogy megmutassa magát mások előtt” – érzékeltette a platform forradalmiságát Bodrogi Bozán András, aki szerint elképesztően izgalmas időszakot jelentett a youtuberek megjelenése az online térben, mert a platform lehetőséget biztosított a kreativitás megnyilvánulásának. Az első években még kevésbé számítottak a szakmai szempontok, az új tartalomgyártók elsősorban mobiltelefonjaikkal készítették a videókat. Ám azok, akik a minőséget akarták képviselni, már komolyabb technikai eszközökkel: kamerával, fény- és hangtechnikával meg vágóprogramokkal erősítették meg az infrastrukturális hátterüket.
Kezdetben az úgynevezett tag videók számítottak a legnézettebb tartalomnak, melyekben a videósok néhány sablonkérdésre válaszoltak, de ugyancsak népszerűek voltak az önmagukról hat, nyolc vagy éppen tíz érdekességet eláruló egypercesek is. Idővel aztán egyfajta szakosodás volt megfigyelhető közöttük. Az egyik legnagyobb közösséget a gamer videósok alkotják, akik saját tapasztalataikat osztják meg egy-egy számítógépes játékkal kapcsolatosan. Hatalmas a követői táboruk, a felmérések szerint a játékosok 95 százaléka keres rá a YouTube-on található játéktesztekre és bemutatókra. A tech videósok különböző műszaki cikkeket mutatnak be és véleményeznek felhasználhatósági szempontok alapján. A vloggerek, azaz a videóbloggerek meg személyes tartalmakat gyártanak saját életükről és gondolataikról. Rengeteg tematikus vloggert különböztetnek meg, van, aki az utazásairól, van, aki a kulturális élményeiről mondja el a véleményét, de akadnak olyanok is, akik szépségápolással, öltözködéssel kapcsolatos tippeket osztanak meg a követőikkel, míg mások sporttartalmakat gyártanak, torna-, alakformáló- vagy jógagyakorlatokat mutatnak be.
Hogy lesz ebből üzlet?
„Magyarországon az előző évtized első éveiben jelentek meg az első youtuberek” – idézte fel a kezdeteket Bodrogi Bozán András. Szirmai Gergő első videója 2011 tavaszán került fel a Hollywood News Agency csatornára, a legismertebb szépséginfluenszer, Viszkok Zsuzsi egy évvel később kezdett el videózni, míg a hazai online térben egyik legnagyobb karriert befutó Dancsó Péter 2013-ban jelentkezett először filmkritikáival. A minősített YouTube-szakértő egyúttal arra is emlékeztetett, hogy ezekben az időkben még nem volt pénz a tartalomgyártásban, még nem értékesített a Google akkoriban reklámokat Magyarországra, ráadásul senki sem értette ennek a szakmának a komplexitását, valamint azt, hogyan lehet ebből pénzt keresni. Az első fecskéket elsősorban a szereplési vágy és a hírnév motiválta. „A techóriás természetesen hamar érzékelte az új piaci rést – folytatta a szakértő –, és olyan cégeket keresett, amelyek Magyarországon is segíteni tudtak ebben a folyamatban.” Az úgynevezett „multi-channel network partnerek” azok a szolgáltatók, amelyek több YouTube-csatornával társult vállalkozási viszonyt kialakítva nyújtanak különféle szolgáltatásokat. Idetartozik egyebek között a közönségfejlesztés, a tartalomszervezés, az alkotói együttműködések lebonyolítása, a digitális jogok kezelése, a bevételszerzés és az értékesítés is. Az üzlet beindulásához azonban egyre több minőségi tartalomgyártóra is szükség volt, és az új lehetőség népszerűsítésében sokat segített az is, hogy 2014-ben útjára indult Magyarország első YouTube Tehetségkutató versenye, a Ki Mit Tube, melynek Bodrogi Bozán is a szakmai tanácsadója volt. Ezzel párhuzamosan elindult a hazai youtuberek képzése is; a videómegosztó platform oktatásokat szervezett és gyakorlóstúdiókat is biztosított a legtehetségesebbeknek.
És hogy mi kell a sikerhez? Bodrogi Bozán András véleménye szerint elengedhetetlen, hogy egy videós autentikus és kitartó legyen. Mint fogalmazott, a hitelesség azért fontos, mert kizárólag akkor lesznek kíváncsiak a véleményedre, ha annak súlya van. Ami az elkötelezettséget illeti, egyik pillanatról a másikra még az online térben sem lesz senkiből sztár. „Ugyancsak lényeges az is, hogy ne kizárólag pénzkereseti lehetőségként tekintsen az illető erre a szakmára” – említett egy másik szempontot. Rengeteg időt és energiát kell fektetni ebbe a szakmába. Egy-két videóval nem lehet megváltatni a világot. Bodrogi Bozán tapasztalatai szerint minimum két évre van szükség ahhoz, hogy valakit jegyezzenek a piacon. „A rendszeres tartalomgyártás azonban ezt követően sem maradhat el, hiszen azok, akik hetekre eltűnnek az online térből, hamar elveszíthetik a követőiket. Ezért is fontos a hosszú távon gondolkozás képessége. Tudni kell, mit akarsz, és hogyan építed fel magad, ám még több év munka után sem feltétlenül érhetsz el arra a szintre, hogy kizárólag ebből tudj megélni” – jegyezte meg. Érdemes kidolgozni egy feltöltési ütemtervet is annak érdekében, hogy a követők tudják, hogy, mondjuk, minden péntek este számíthatnak új tartalomra, mert akkor célzottan fogják felkeresni a csatornát.
Bodrogi Bozán András kitért arra is, hogy a valódi sikerhez szükség van a YouTube-csatorna optimalizációjára és folyamatos menedzsmentre. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen csatornakép, videóleírás várja a feliratkozókat. Mint mondta, a nézettség növeléséhez elengedhetetlen a közösségi keresztlinkek elhelyezése, a csatornán történő interakciók – a kommentelések és értékelések – ösztönzése is. Emellett fontos szempont a címkék, a geotagging – földrajzi metaadatok csatolása különböző médiafájlokhoz – elhelyezése, az egyedi bélyegképek és kreatív kommentárok megvalósítása is, és nem utolsósorban a feliratkozásra buzdítás is. A rendszeres tartalommal rendelkezők számára sokat hozhat a kreatív lejátszási listák szerkesztése és kialakítása is.
Átrendeződés a médiában
Nem véletlenül alakult ki az az általános nézet, mely szerint, ha az Instagram az új divatmagazin, a podcast az új rádió, akkor a YouTube az új tévé. Bodrogi Bozán András úgy véli, hogy a videómegosztó megjelenése valóban egy komplett paradigmaváltást jelentett a médiában az egész világon. A szakértő véleménye szerint Észak-Amerikában és Nyugat-Európában a nagy televíziós társaságok sokkal nyitottabban viszonyultak az új helyzethez, és egészen hamar létre is hozták saját csatornáikat az online térben. Magyarország ebben a kérdésben is gyerekcipőben jár még, ha léteznek is saját csatornák, ritkán kerülnek fel kizárólag oda gyártott tartalmak. Ezzel szemben egyre több televíziós személyiség ismeri fel, hogy ezen a platformon is lehet keresnivalója. A lúzereken és szerencsétleneken gúnyolódó Mónika show egykori műsorvezetője például teljes profilváltás után jelent meg a videómegosztó portálon 2017-ben. Erdélyi Mónika a csatorna indulása óta a lányával készíti videóit. Istenes Bence nagyobb késéssel, a karantén idején vágott bele az IstenEst című műsorába, míg a rendszerváltás utáni hazai televíziózás egyik legnagyobb csillaga, Friderikusz Sándor tavaly tette át „székhelyét” a YouTube-ra. A show-man nem sok jó pontot szerzett a közösségben azzal, hogy nyitásként azzal büszkélkedett, mekkora összegből vásárolt technikát a műsorához, és megítélésének az sem tett jót, hogy az első hetek után kiflitolvajokhoz hasonlította a műsorait ingyen megtekintőket.
A YouTube népszerűsége ismeretében nem is kérdés, hogy a Z generáció tagjai közül sokak számára ez jelenti az álommunkát. Egy felmérésből egyértelműen kiderült, hogy az angol és amerikai fiatalok többsége youtuber vagy vlogger szeretne lenni. Az arány kiugró, messze megelőzi a zenészeket és a sportolókat is. A megkérdezett mintegy tízezer 14–18 év közötti fiatal közül minden negyedik influenszer szeretne lenni. Pedig a szakmának van árnyoldala is. A youtuberek komoly teljesítménykényszer alatt dolgoznak. Folyamatosan tartalmakat kell előállítaniuk, és napról napra kell megdolgozniuk a lájkokért. Egyiket sem adják ingyen. Bodrogi Bozán András megemlítette a negatív vélemények okozta nehézségeket is. Azt is elmondta, arra senki sem tudja felkészíteni az embert, hogy nyilvánosan kritizálják a munkáját. „A neten bárki bármit kimondhat. Méghozzá kamu profil mögé bújva. Kutatják is, hogy milyen mentális problémákat és frusztrációkat okozhat egy-egy negatív komment” – jegyezte meg. A szakértő a szakma jövőjét illetően úgy fogalmazott: nagy potenciált lát az élő közvetítések, a live streamek területén, ezt a folyamatot elsősorban a pandémia okozta lezárások erősítettek fel.•