Mozgalmas esztendő elé néz a vasút
Ha az elmúlt évtized beruházásait nézzük, akkor az idei év mennyire számít kiugrónak a vasúti fejlesztések számában és volumenében?
– Visszatekintve az elmúlt évekre, egészen biztosan kijelenthető, hogy 2020 is mozgalmas lesz a vasúti projektek szempontjából. Idén két igen jelentős projektünk fejeződik be: elkészül a Kelenföld–Százhalombatta vonalszakasz teljes pályafelújítása és kapcsolódó létesítményeinek korszerűsítése 20,5 kilométer hosszon, valamint az Ebes–Debrecen vasúti vonalszakasz korszerűsítése. Itt kétvágányú, 160 km/h sebességű közlekedésre alkalmas pálya korszerűsítése valósul meg 8 kilométer hosszon. A vágánykorszerűsítések mellett nyáron befejeződik a Pusztaszabolcs–Dombóvár és a Rákos−Újszász−Szolnok vonalakon a központi forgalomirányítási (Köfi – a szerk.) rendszer kiépítése. Ezen túlmenően 2020-ban több, jelentősebb kivitelezési munka is megindulhat. Ezek közül érdemes kiemelni a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train járműtelep építési munkáit, Székesfehérvár állomáson a gyalogos-felüljáró meghosszabbítását, a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítését, illetve a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közmű infrastruktúra-fejlesztések megvalósítása részeként a Debrecen–Füzesabony közötti vasúti vonalszakasz átépítését.
- bruttó 614,1 Mrd Ft útfejlesztési (+41% 2018-hoz képest),
- bruttó 246,7 Mrd Ft vasútfejlesztési (+15% 2018-hoz képest) és
- bruttó 6,9 Mrd Ft IMCS projektekből (+140% 2018-hoz képest) tevődik össze.
Ami a terveket illeti
2020-ban várhatóan bruttó 664 Mrd Ft kibocsátással számol a NIF Zrt., amely bruttó
- 503 Mrd Ft útfejlesztési,
- 151,6 Mrd Ft vasútfejlesztési és
- 8,64 Mrd Ft intermodális csomóponti (IMCS) projektekhez kapcsolódó fejlesztésből tevődik össze.
Jelenleg is zajlik a Rákos és Hatvan állomás közötti komplex beruházás. Egészen pontosan milyen fejlesztéseket érint a projekt?
– A beruházás keretében 2020 végéig 52 kilométernyi kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon, a vonatközlekedés, a menetrendszerűség sokkal megbízhatóbbá válik.
A teljes szakaszon új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül, melynek eredményeként mintegy tíz perccel rövidülhet a vonatok menetideje. A biztonságosabb átvezetések érdekében az öt meglévő szintbeni közúti átjáró helyett új felüljárók épülnek.
A szakemberek valamennyi vasúti műtárgyat átépítik a vonalon: mind a tizenhárom állomás és megállóhely megújul. Korszerű és akadálymentes állomási környezet, térvilágítás, szélesebb magasperonok, utastájékoztató berendezések, új perontetők és esőbeállók épülnek. A folyamatosan zajló beruházás eredményeként már átépült a teljes vasúti pálya és a felsővezeték is, elkészültek az utasperonok, a térvilágítás, valamint a hangos utastájékoztatás a teljes vonalon.
2019 decemberében, még az ünnepek előtt megindult a vonatforgalom Pécel és Aszód között, az utasoknak már nem kell pótlóbusszal utazniuk a szakaszon. Az infrastruktúra, valamint a biztosítóberendezés tervezett átadása 2021-ben, míg a vonatbefolyásoló rendszer átadása 2022-ben várható.
Átfogó fejlesztés lesz a Debrecen és Füzesabony közötti vasútvonalon. Mit tartalmaz a projekt első üteme?
– Az átfogó projekt keretein belül megtörténik a meglévő nyomvonal felújítása, Debrecen állomás és Tócóvölgy állomás között pedig a kétnyomúsítás kiépítése. A beruházás során átalakítják a felsővezetéki rendszert Debrecen állomáson, továbbá új állomási és vonali biztosítóberendezések épülnek. Debrecen, Tócóvölgy, Macs Ipari Park és Macs állomáson az épületeket korszerűsítik, illetve újakat építenek. A tervek szerint a kivitelezés ez év tavaszán kezdődik, és 2022 végére fejeződhet be.
Idén is folytatódik a GSM-R távközlési hálózat kiépítése a magyar vasúti hálózaton. Hány kilométeres szakaszt érint a fejlesztés?
– Az európai uniós finanszírozású beruházás növeli a vasúti kommunikáció megbízhatóságát, biztonságosabbá teszi az utazásokat, és új szolgáltatások bevezetését alapozza meg. Az élvonalbeli kommunikációs rendszer biztosítja az átjárhatóságot a hazai és az európai vasúttársaságok számára, hozzájárulva a magyarországi vasúti hálózat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javításához. A projektben 2255 kilométer vasúti nyomvonalon épül ki egy korszerű vasúti kommunikációs rendszer, 300 új diszpécserközponttal és 275 új rádiótoronnyal. Ezzel az európai szabványoknak megfelelő új kommunikációs hálózattal Magyarország csatlakozhat az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (European Rail Traffic Management System; ERTMS – a szerk.).
Beszélgetésünk elején már érintőlegesen szóba került a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train vonal. Milyen feladatok valósulhatnak meg még idén?
– Hódmezővásárhelyen több helyen már megtörtént a vágányépítés, az idei év feladatai pedig a többi között az ehhez kacsolódó útépítések befejezései lesznek. A Szőnyi utcában elkészült az árvízvédelmi fal, mely örökségvédelmi szempontokat is kielégítő megoldás. Ezek mellett a Szőnyi utcában a Bethlen Gimnázium előtti vágány is megépült, márciusban kezdődött az út- és a járdaépítés. Az Alföldi Galéria és az OTP közötti szakaszon eközben vágányépítési munkák is lesznek. A Népkerti állomáson a peronépítés és a villamospálya befejező munkái zajlanak várhatóan májusig.
Hódmezővásárhely és Szeged között a vasúti pálya átépítése megtörtént. Az újonnan létesített második vágányok kivitelezése az utolsó fázisba lépett. Megerősítették az alépítményt is, ennek következtében a kivitelezési munkák befejezését követően a vasúti pálya 100 km/h-s sebességű vonatforgalom lebonyolítására lesz alkalmas. Algyő vasútállomásnál a P+R parkoló, illetve B+R kerékpártárolókhoz kapcsolódó burkolatépítési munkákon dolgozik a kivitelező. Még 2020-ban kerül sor a biztosítóberendezés szerelési, valamint a vasúti jelzőberendezés kihelyezési munkáira (tengelyszámláló berendezések felszerelése, külső- és belsőtéri jelzők elhelyezése stb.) is, de mindezek mellett az útátjárók végleges biztosítási módjának kialakítása is tervezett. A nagyvasút–városi vasút közötti átmeneti szakaszon a biztosítóberendezés telepítése és üzembe helyezése, valamint integrációja a szegedi Köfi központba is az év végéig fog megtörténni.
Szeged rendező pályaudvaron komplex, valamennyi infrastrukturális szakágat magába foglaló karbantartó bázis (járműtelep) létesül. Az üzemeltetői elvárás alapján tram-train szerelvények, új és meglévő vasúti személykocsik karbantartó bázisának kialakítása a MÁV-Start Zrt. Járműbiztosítási Igazgatóság (Szeged rendező pályaudvar) telephelyén, a mozdonyszín és a tárolóvágányok közötti területen valósul majd meg, így a teljes járműkarbantartási tevékenységet azonos helyen lehet végezni. A projekt kiviteli tervei jelenleg előkészítés alatt állnak, a tervezés hat hónapot igényel. A terület-előkészítési munkák előre láthatóan idén júniusban kezdődnek.
Mikor indulhatnak el a nemzetközi szintű nagysebességű vasúti projektek?
– A nagysebességű vasútvonalak megvalósításának célja a többi között az egyes nagyvárosok (például Pozsony, Prága, Varsó, Kolozsvár, Bécs) közötti versenyképes eljutási idő biztosítása, a nyugat-európai nagysebességű hálózatba történő integrálása, a gazdaság élénkítése. A Budapest–Varsó vasút vonatkozásában a megvalósíthatósági tanulmány készítése 2019 júniusában megkezdődött, jelenleg a döntés-előkészítő tanulmány készítése van folyamatban, melynek tervezett befejezése 2020 júliusa, míg a végleges megvalósíthatósági tanulmány elkészítésének határideje a tervek szerint: 2021. március.
A Budapest–Kolozsvár vasutat illetően a megvalósíthatósági tanulmány készítésével összefüggő közbeszerzési eljárás jelenleg folyamatban van. Sikeres közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén a tervezési szerződés megkötése tervezetten 2020 júniusa, a tervezett befejezés pedig 2021 vége. A megvalósíthatósági tanulmány célja, hogy javaslatot tegyen egyebek között Magyarország közigazgatási területére vonatkozóan az optimális nyomvonalra, a megvalósítás finanszírozására, ütemezésére és a majdani üzemeltetés feltételeire, figyelembe véve a környező országok tervezett nagysebességű vasútvonali elképzeléseit. A projektek megvalósítása egy későbbi kormányzati döntés függvénye, az érintett partnerországokkal együttműködve.
Milyen nagyobb, érdekesebb projektek vannak előkészítési fázisban idén?
– Ahogyan arra már a beszélgetésünk elején is kitértem, az idei év sem szűkölködik vasútfejlesztési projektekben. A folyamatban lévő beruházások mellett új, előkészítésre javasolt projektekről is örömmel be tudok számolni. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility; CEF – a szerk.) 2019. évi pályázati kiírására több előkészítésre javasolt projektet már beadtunk. Ezek közül érdemes kiemelni a Kőbánya felső–Rákos–Rákosliget forgalmi kitérő vasúti vonalszakasz fejlesztését vagy a Hatvan–Füzesabony vonalszakasz és a kapcsolódó mellékvonalak fejlesztését, továbbá a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz korszerűsítésének előkészítését. Jelenleg a fenti projektek megvalósíthatósági tanulmányainak az elkészítése van folyamatban, melyek tervezett befejezése 2020 áprilisa.
Jövőre milyen nagyobb volumenű beruházásokat indít a NIF vasúti üzletága?
– A NIF Zrt. összeállította azon tervezett projektek listáját, amelyek esetében – egyes feltételek teljesülésekor – feltételes kivitelezői közbeszerzési eljárást tud indítani. Ezek közül meg kell említenünk a Békéscsaba–Lőkösháza vonalszakasz, illetve Debrecen állomás korszerűsítését.
Milyen munkálatok zajlanak jelenleg az észak-balatoni vasútvonalon? Milyen kihívást jelent a Csittényhegyi alagút átépítése?
– Az észak-balatoni vasútvonalon a NIF jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakasz villamosítását végzi. A munkák részeként a teljes szakaszon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra, 2 × 25 kilovolt feszültségszinttel. Bővítjük a szabadbattyáni transzformátorállomást, valamint teljesen átépül és akadálymentessé válik négy érintett állomás: Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs.
A nyári kiemelkedő forgalom miatt a kivitelezési munkák zöme a tavaszi és őszi időszakban valósul meg, nyáron a vonatok korlátozás nélkül közlekedhetnek. A jelenlegi, április végéig tartó vágányzárban a felsővezetéki oszlopok állításán kívül sor kerül Balatonfűzfő állomás átépítésére, valamint a Csittényhegyi alagút szükséges mélyítésére. Ez utóbbi esetében az alagút korábbi űrszelvénye nem tette lehetővé a felsővezeték kiépítését, ezért – a piliscsabai alagúthoz hasonlóan – itt is megtörténik a teljes pályaszerkezet mélyebb szintre helyezése.
A projekt megvalósulásával a legfeljebb Balatonfüredig utazók számára a korábban szükséges mozdonycsere idejével, illetve a villamos vontatás dinamikusabb gyorsulásából eredő időnyereséggel csökkenhet az eljutási idő. A kivitelezés tervezetten 2021 tavaszán fejeződik be, így a 2021-es nyári szezonban már ki lehet aknázni a villamos vontatás előnyeit. A beruházás folytatásaként idén megkezdődik a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vonalszakasz villamosításának tervezése is, ezzel megvalósulhat a teljes északi part villamosítása.
A NIF-nél jelenleg folyamatban vannak központi forgalomirányítás kiépítésére vonatkozó projektek. Mely vasútvonalakat érinti a beruházás? Mi a központi forgalomirányítás lényege, hogyan segíti a rendszer kiépítése a MÁV munkáját?
– Központi forgalomirányító rendszer kiépítése a 40-es számú vasútvonal Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszán és a 120a számú vasútvonal Rákos–Újszász–Szolnok szakaszán 2017. december vége óta folyamatban van. A projekt befejezése ez év július végére várható. A Köfi telepítése a forgalomirányítási kérdéskörön túl egyéb szolgáltatásiszínvonal-emelkedéssel is jár. Ennek megfelelően a többi között megvalósul az utastájékoztató rendszerek korszerűsítése, továbbá megteremtődik a lehetősége a vonatforgalmi adatok más közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására is. A Köfi komplex megvalósítása során több helyen megtörténik a váltófűtési rendszer kiépítése, korszerűsítése, ami a vonalszakasz rendelkezésre állási mutatóit jelentősen javítja a téli időszakban. Az új forgalomirányító rendszer kiépítésén kívül megvalósul még az erősáramú rendszerek (váltófűtés, térvilágítás) központból történő felügyelete, az állomások tűz- és vagyonvédelme (tűz- és betörésjelzés), kamerarendszerek telepítése, valamint a várótermek távvezérelt nyitása és zárása is.
Folyamatban van a Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal felújítása. Hol tart a beruházás, és várhatóan mikorra készül el? Milyen mérföldköveket tudna kiemelni a projekt időszaka alatt?
– A Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal három nagyobb pályaépítési projektben (Kelenföld–Százhalombatta, Százhalombatta–Ercsi elágazás és Ercsi elágazás–Pusztaszabolcs), valamint két, hozzájuk tartozó biztosítóberendezési projektben valósul meg. Kelenföld és Százhalombatta között 20,5 kilométer hosszon már elkészült a vasúti pálya teljes átépítése, a vasúti forgalom felvétele megtörtént. Jelenleg a passzív zajvédelmi munkálatok keretében a környező lakóépületek ablakcseréit végzik, emellett P+R parkolók épülnek. Érd felső megállóhelyen folynak a földmunkák, és megkezdődött a növénytelepítés is. Hátra vannak még az állomásokon található liftek kiépítésének munkálatai, illetve a térvilágítás és közvilágítás korszerűsítése. A munkák várható befejezése 2020. december vége.
A Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti vonalszakasz 15,7 kilométer hosszon újul meg. A beruházásban a felsővezetéki rendszert is korszerűsítik. Százhalombatta állomás végleges vágányképe elkészült. A nyílt vonali szakaszon még folyamatban van a pályaépítés. A műtárgyak szerkezetei elkészültek, a befejező munkálatok (például sóvédelem, korlátépítés) zajlanak. Hátra van még Ercsi elágazás környezetében a zöldmezős vonalszakasz vasúti pálya al- és felépítményének, továbbá Százhalombattán az Iparos úti közúti felüljáró és Városkapu úti körforgalom befejezése. A szakasz felújítása várhatóan 2020. június végére elkészül.
Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között a meglévő pálya korszerűsítésére kerül sor 12,2 kilométer hosszon. Az állomásépületeket – állapotuktól függően – felújítják, átépítik vagy lebontják. Az állomás és a megállóhely környezetében P+R parkolók, valamint kerékpártárolók létesülnek. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken zajárnyékoló falak épülnek. A meglévő műtárgyakat részben átépítik, felújítják és új műtárgyak épülnek. Az Ercsi elágazás–Pusztaszabolcs vonalszakaszon a nyílt vonali szakaszok átépültek, Iváncsa megállóhely és Pusztaszabolcs állomás jelenleg átépítés alatt áll. A végleges vágánykép 2020. június 30-áig elkészül, és megindul a forgalom. 2020 végéig befejeződnek a kiegészítő munkálatok (útépítés, P+R, növénytelepítés, területrendezés) is.•