Gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb vasúti közlekedés Budapest–Pécs és Budapest–Szolnok között
A NIF Zrt. beruházásában megvalósuló fejlesztéssel nő a szolgáltatás színvonala az utazóközönség számára. A központi forgalomirányító rendszer kiépítése hatékonyabbá teszi a forgalomszabályozást, valamint elősegíti a menetrend szerinti közlekedés lebonyolítását.
Az utasok számára számos előnnyel jár a fejlesztés:
- elérhetővé válnak a forgalmi előrejelzések és a valós idejű közlekedési információk,
- pontosabban tarthatóvá válik a menetrend, csökkennek a késések,
- a beruházás következtében nő a biztonság, valamint
- az utasok még kényelmesebben és gyorsabban érhetik el úti céljukat.
A központi forgalomirányítás (továbbiakban: KÖFI) célja a helyhez kötött jelző- és biztosítóberendezések központból való távműködtetése. Mindemellett folyamatos jelentést küld a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről. A KÖFI széles körű alkalmazásával jelentősen nőtt a hatékonyság és a szolgáltatás színvonala.
A KÖFI telepítése fentieken túl további szolgáltatási színvonal növekedést is eredményezett:
- a munkák során megvalósult az utastájékoztató rendszerek korszerűsítése,
- a vonatforgalmi adatok közvetlenül felhasználásra kerülnek az utastájékoztató (akusztikus és vizuális) rendszerekben,
- továbbá megteremtődik a lehetőség a vonatforgalmi adatok más közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására is.
A KÖFI komplex megvalósítása során több helyen megtörtént a váltófűtési rendszer kiépítése, korszerűsítése, amely a vonalszakasz rendelkezésre állási mutatóit jelentősen javítja a téli időszakban. A KÖFI kiépítésén túl megvalósult az erősáramú rendszerek (váltófűtés, térvilágítás, FET) központból történő felügyelete, az állomások tűz- és vagyonvédelme (tűz- és betörésjelzés), kamerarendszerek telepítése, valamint a várótermek távvezérelt nyitása és zárása is.
A Pusztaszabolcs–Dombóvár vasúti vonalszakaszon a beruházás részeként megtörtént a Domino 55 típusú biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Szabadegyháza, Sárosd, Nagylók, Sárbogárd, Rétszilas, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Keszőhidegkút–Gyönk, Szakály–Hőgyész, Kurd, Döbrököz) távvezérlésének kiépítése.
A KÖFI központot Pécsett is kiépítették, innen irányítják a vonalszakaszt.
A beruházás kivitelezője a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft. és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.) volt.
A Rákos–Újszász–Szolnok vonalszakaszú projekt keretén belül megvalósult a biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele, Tápiógyörgye) távvezérlésének kiépítése.
Ezen a vonalon a KÖFI központ Budapesten, a Kerepesi út 14. szám alatti Területi Forgalomirányító Központban kapott helyet.
A KÖFI kiépítésének kivitelezője a Prolan Irányítástechnikai Zrt. volt.
A beruházás számos olyan további lényeges forgalomszervezési és gazdasági előnnyel is jár, melyek az utasok számára közvetlenül nem érzékelhetőek:
- hálózati szintű forgalmi optimum alakítható ki,
- a munkavállalók munkakörülményei javulnak,
- a forgalmi konfliktusok megelőzhetők, vagy könnyebben kezelhetők,
- szállítási információkat támogat a rendszer,
- költségcsökkentésre van lehetőség, elkerülve a felesleges vonatmegállításokat,
- a beruházás következtében nő az üzembiztonság is.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg.•