Digitális forradalom előtt a vasúti teherszállítás
Forradalom előtt áll a vasúti teherszállítás – az elsődleges cél, hogy a közúti árumozgatás minél nagyobb arányban a környezetbarátabb kötött pályára terelődjön 2030-ig. Ehhez azonban a mainál versenyképesebbé kell válnia a vasútnak a közúti áruszállítással szemben. Kulcsszerepe van ebben a folyamatban a digitális automata vonó- és ütközőkészüléknek, amely nagyban hozzájárul a szektor digitalizációjához, hatékonyságának növeléséhez, és nem utolsósorban a fenntarthatóbb, környezetkímélőbb üzemeléshez.
Jelenleg Európa-szerte mintegy félmillió tehervagont és 17 ezer mozdonyt kézi erővel, pályaudvari vonatrendezők segítségével kapcsolnak össze, ők végzik el az ilyenkor kötelező fékpróbákat is. A folyamat szerelvényenként akár több órát is igénybe vehet, de az időráfordítást a digitális csatlakozókkal jelentősen le lehet rövidíteni. Ezek ugyanis a vonat teljes hosszában biztosítják az áramellátást és az adatkapcsolatot, így a mozdonyvezető a vezetőállásban lévő kijelzőn is láthatja, ha a vagonok összekapcsolása megtörtént. Az okosmegoldással számottevően csökkenthető a vonatok rendezésének ideje, költsége és környezetterhelése, lehetővé téve, hogy teljesüljenek az Európai Zöld Megállapodásban foglalt környezetvédelmi vállalások. Emellett a megoldás biztonságosabb is, mert kisebb az esélye a kisiklásnak, és hosszabb szerelvényeket lehet ily módon összeállítani.
A digitális csatlakozókkal szemben azonban olyan nagyok az európai szabványosítást megcélzó elvárások, hogy eddig egyetlen műszaki megoldásnak sem sikerült minden egyes követelménynek megfelelnie. Ám a Knorr-Bremse sikerrel vette az akadályt, és olyan eszközt tervezett, amely minden felmerülő kérdésre megfelelő választ ad. A Budapesten tesztelt és részben itt fejlesztett eszköz nem nyúlik túl a rakodás szempontjából fizikai korlátot jelentő 200 milliméteres magasságon, tehát a vagonokra felálló teherautók is gond nélkül haladhatnak át a vonó- és ütközőberendezésen. Az érzékeny és törékeny elektromos csatlakozók az időjárástól és a külső erőhatásoktól védettek, a biztonságot pedig az garantálja, hogy összekapcsolódásuk csak a vasúti kocsik fizikai csatolása után, felügyelet alatt megy végbe.
A Knorr-Bremse támogatja, hogy ez a koncepció váljon a sztenderd megoldássá a teljes vasúti szállításban, ezért a terveket benyújtotta az Európai Vasúti Közös Vállalkozásnak (Europe’s Rail Joint Undertaking; ERJU), amely a végleges műszaki kialakítás és egységesítés folyamatában vesz részt. A vállalat 2026-ra az automatizált vasúti árufuvarozás vezető beszállítójává kíván válni, ehhez magas hozzáadott értékű műszaki megoldásokat biztosít az ügyfélköre számára.•