Az átalakuló HÉV-vonalaktól a tram-trainig
Gyorsabb összeköttetés az agglomerációval
Az „M2 metró és a gödöllői HÉV összekötés, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása” című projekt keretében jelenleg a fővárosi szakaszok – azaz a metró és a HÉV nyomvonalak összekötése gödöllői ágának Pillangó utca és Cinkota közötti szakasza, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal – tervezése zajlik, tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). 2017-ben megtörtént a korábban, 2015-ben készült részletes megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálata, amelynek alapján még szintén 2017-ben új tanulmányterv készült. A projekt keretében 2018 végén a fővárosi szakaszokra vonatkozóan a bírálati engedélyezési tervek elkészültek, a terveket elbírálták. Jelenleg e tervek javítása van folyamatban.
Tervezetten a metró- és HÉV-üzemben is közlekedni képes új, egyterű, átjárható, az M2-es metróvonal állomásainak 1100 milliméteres peronmagasságához igazodó padlómagasságú, kétfeszültségnemű – 750 (825)/1500 V DC – járművek közlekednek majd a teljes, összekötött M2-es metró és H8/H9-es HÉV vonalán. Az új járművekkel párhuzamosan a meglévő Alstom szerelvények a Déli pályaudvar és Rákosfalva állomás között közlekednének, illetve a rákoskeresztúri ág megépülése esetén Rákoskeresztúr központig. Az új járműre a hatóság már kiadta az elvi előzetes típusengedélyt. Az új jármű feltételes közbeszerzésének kiírása érdekében az érintett, potenciális üzemeltetőkkel, valamint a hatóságokkal folyamatosak az egyeztetések.
A tervek szerint számos fejlesztésre kerülne sor a meglévő H8-as HÉV-vonalon, mert több állomás – Nagyicce, Sashalom, Mátyásföld repülőtér, Mátyásföld alsó – elhelyezkedése is a múltbéli igényeknek felel meg. Ezeknek az állomásoknak a gyorsabb, kedvezőbb elérése érdekében szükséges a budapesti megállóhelyek újraosztása. Például megállóhely létesítése az Egyenes utcai lakótelepnél, amely átszállási lehetőséget biztosít a körvasúton közlekedő vonatokra, illetve a XVI. kerületi lakótelepeket kiszolgáló Sashalom–Thököly út és Mátyásföld, Jókai Mór utca állomás kialakítása. Mindez együtt jár a felszíni ráhordó autóbusz- és trolibuszhálózat átszervezésével is. A projekt keretében megvalósulna a vasúti pálya és a hozzá kapcsolódó létesítmények teljes átépítése, a peronok akadálymentesítése, fedett utasvárók kialakítása, korszerű utastájékoztatási rendszer létesítése is. A tervek szerint a vonalon P+R és B+R parkolók épülnek majd, és ahol szükséges, külön szintű közúti, gyalogos és kerékpáros átjárókat alakítanak ki. Jelenleg a projekt az előkészítő fázisban van.
Megújul a Kisföldalatti
A Kisföldalatti meghosszabbításának és felújításának tervezési feladataira 660 millió forintot biztosít a Magyar Állam, a Fővárosi Önkormányzat és a BKK között megkötött támogatási szerződésen keresztül. A beruházásra elsősorban a Kisföldalatti elavult járműparkja, illetve az egyes gerincvonali villamosjáratokkal való nem elégséges kapcsolata miatt van szükség. A vonal jelenleg nem felel meg a 21. századi akadálymentességi követelményeknek sem, és az Andrássy út világörökségi státusza miatt az akadálymentesítés rendkívül körültekintő tervezést igényel.
A Főmtervvel készíttetett tervek között három fejlesztési ütem szerepelt. Az első ütemben kerülne sor a meglévő vonal fejlesztésére és a Vigadó térig történő hosszabbítására, a másodikban a Kassai térig, a 3-as villamos majdani új szakaszáig történő meghosszabbítására, a harmadik ütemben pedig a Marcheggi hídi csomópontig (körvasútig) való meghosszabbítás valósulna meg.
A BKK a 2013-as tanulmánytervezés során megkapta az új járműtípus elvi előzetes típusengedélyét is, ami a támogatási szerződés alapján a járműkoncepció alapját képezi. Eszerint új, 34 méter hosszú, egyterű járművek közlekednének, amelyek befogadóképessége a jelenlegi 161 helyett minimum 200 fő lesz. Ez biztosítja a szükséges kapacitást a majdani vonalmeghoszszabbítás miatti utasszám-növekedéshez. Az új járművek prototípusának tervezését és gyártás-előkészítését a kormány a Nemzeti Kötöttpályás Cselekvési Terven keresztül támogatja, a járműprojektet pedig a BKV Zrt. koordinálja. A tavaly kiírt közbeszerzést elnyerő tervező feladata a Vigadó téri hosszabbítás vizsgálata. Esetleges további tervezésről a vizsgálati anyag elkészülte után születhet döntés az első ütem keretében. A feladatot definiáló kormányhatározat a Vigadó téri hosszabbítást és a Hungária körúti megállót együtt nevesíti.
Átalakuló HÉV-vonalak
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2018. novemberi alakuló ülésén támogatta az összes budapesti HÉV-vonal teljes felújítását, és elrendelte a járműpark teljes cseréjéhez szükséges közbeszerzések megindítását is. A Kormány pedig tavaly év végén fontos döntéseket hozott a fővárosi nagyvasúti és elővárosi gyorsvasúti (HÉV-) rendszer új alapokra helyezése érdekében. A legfontosabb cél Budapest kelet–nyugati és észak–déli vasúti átjárhatóságának bővítése, valamint a fővárosi HÉV-vonalak infrastruktúrájának fejlesztése és járműparkjának teljes megújítása, illetve egységes elővárosi gyorsvasúti rendszerbe integrálása.
A fővárosi fejpályaudvari és a HÉV-rendszer fejlesztését érintő kormánydöntések végrehajtása érdekében a munka késlekedés nélkül megkezdődött az érintett közlekedési intézmények bevonásával – tudtuk meg a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjától (KKBK). Ennek eredményeképpen a H5-ös (szentendrei), a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli) vonalakon a pálya és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra tervezése az 1565/2018. Kormányhatározat szerinti tartalommal, gyorsvasúti üzemmóddal történik. A KKBK tájékoztatása szerint ezeken a vonalakon felsővezetékes rendszerű, kötöttpályás közlekedés valósul meg továbbra is, a mai hatkocsis HÉV-vonatokhoz hasonló hosszúságú és férőhelyű, minden tekintetben korszerű, új szerelvényekkel, a vonatsűrűség függvényében egyes vonalszakaszokon és helyszíneken – a gazdasági racionalitás alapján – a szintbeni közúti átjárók bizonyos részét továbbra is megtartva. A szerelvények a fejlesztések megvalósítása után, az egyes vonalszakaszokon eltérő mértékben, jellemzően a mainál gyakrabban fognak közlekedni.
A H6–H7-es HÉV-vonalon, amelyen naponta közel nyolcvanezer ember közlekedik, minőségi ugrás következik be. Nem csupán a vonalak teljes felújítására és járműcserére kerül majd sor, de a vonalak mélyvezetésben elérik a Kálvin teret, így végre megvalósul a régóta várt metrókapcsolat is. A fejlesztéssel nemcsak kényelmesebben, de egyszerűbben, kevesebb átszállással közlekedhetnek a budapestiek és a környéken élők a város déli része, a dél-pesti agglomeráció és a Belváros között. A közlekedésen túl a környezet is teljesen megújul, és a Duna-part ismét benépesül: a Müpa és a Nemzeti Színház előtti szakaszon megszűnik a HÉV-sín, a helyén parkok, kávézók, vendéglők lesznek.
Mint a KKBK-tól megtudtuk, a tervezési munka többlépcsős, végrehajtása folyamatban van. A munka része a H6-os és H7-es vonalak teljes korszerűsítésének engedélyezési és kiviteli szintű terveinek elkészítése a meglévő vonalszakaszokra, valamint a Kálvin tér–Közvágóhíd közötti hosszabbításra vonatkozóan is.
A rekonstrukció műszaki tartalma, részletei a tervek elfogadása után válnak véglegessé, a pontos költségek csak a kivitelezésre vonatkozó uniós közbeszerzési eljárás lezárását követően adhatók meg, miután megtörtént a szerződéskötés a legalacsonyabb árat ajánló kivitelezővel. Az 1565/2018. Kormányhatározat értelmében a megvalósítás szakaszosan történhet a 2021–2027 között rendelkezésre álló európai uniós források terhére.
A Fogaskerekű fejlesztését megalapozó koncepció már 2013 februárjában elkészült, melynek eredményeként a Fogaskerekű a Szilágyi Erzsébet fasoron keresztül, a meglévő villamosvágányokon haladva érné el a Széll Kálmán teret. A mai Széchenyi-hegyi végállomástól a Normafáig a jármű villamosként közlekedne, mivel a meghosszabbítás magassági vonalvezetése nem teszi szükségessé fogasléces pálya kiépítését. A tervek szerint jelentősen nőne a szerelvények átlagsebessége (hegymenetben 40, völgymenetben 30, villamosként közlekedve 50 km/h), ezáltal csökkenne a menetidő. Megújulna a városmajori járműtelep, javulnának a kerékpárszállítás feltételei.
A Fogaskerekű fejlesztésének megkezdéséhez szükséges anyagi fedezet egyelőre nem áll rendelkezésre – tudtuk meg a BKK-tól, a vonal üzemeltetésének fenntartásához szükséges beavatkozásokat ugyanakkor a BKV Zrt. folyamatosan elvégzi.
Épül hazánk első integrált tram-train vonala
A tram-train egy olyan kötöttpályás jármű, amely egyaránt képes a városban villamossíneken közlekedni, de képes nagy sebességgel két város között is futni, azaz ötvözi a helyi és a regionális vasúti rendszerek előnyeit. A rendszert a világon először Németországban, az 1990-es évek elején valósították meg Kalsruhéban, sikere pedig megkérdőjelezhetetlen, napjainkra hossza megtöbbszöröződött, jelenleg meghaladja a 400 kilométert. Magyarország első integrált villamos és nagyvasúti tram-train vonalának az ötlete először 2007-ben merült fel, az első részletes megvalósíthatósági tanulmány 2012-re készült el. A Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő vonal a meglévő szegedi 1-es villamosvonalból ágazik ki, és a MÁV Zrt. teljesen átépülő 135-ös számú vonalán mintegy 22 kilométer hosszúságú nagyvasúti pályáján – ahol a vasútüzem megköveteli, a második vágány is kiépül – folytatódik majd, Hódmezővásárhelyen pedig új villamosvonal épül.
A városi szakasz bővítési munkái 2017 őszén kezdődtek meg. A konzorciumot vezető Strabag Vasútépítő Kft. mellett a Belfry PE Kft. vett részt a feladatok megvalósításában. A 3,6 kilométeres szakasz kiépítése mindkét várost érinti. A hódmezővásárhelyi nyomvonal Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál ágazik ki a nagyvasútból, majd az Ady Endre utca–Tóalj utca–Szőnyi utca–Andrássy út–Bajcsy-Zsilinszky utca útvonalon a Hódmezővásárhely állomás mellett létesülő végállomásig vezet. A projekt része a villamos pálya, megállóhelyek, kapcsolódó útburkolat, parkolók, közúti csomópontok kiépítése. Ezen a szakaszon kiépül a 600 V DC felsővezeték-hálózat, beleértve az áramátalakítót is. Szegeden összekötő vágány épül a Szeged 1-es villamosvonal Rókus megállóhely és a 135-ös számú vasútvonal között. E projekt részét képezi a Rókus állomásnál meglévő villamos hurokvégállomás vágányképének átalakítása is.
A nagyvasúti szakasz kivitelezését a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte el, és a feladatok között a Szeged-Rókus elágazás–Hódmezővásárhelyi Népkert szakaszon a meglevő nagyvasúti pálya korszerűsítése 100 km/h-s pályasebesség figyelembevételével, új második vágány építése Szeged-Rókus elágazás–Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás–Kopáncs állomás között szerepel. Emellett megvalósul Algyő állomás korszerűsítése, a biztosítóberendezés rekonstrukciója, a központi forgalomirányítás kiépítése, illetve az algyői állomás részleges, a Hódmezővásárhelyi Népkert állomás teljes átépítése, valamint az algyői Tisza-híd részleges felújítása és megerősítése is.
A NIF Zrt.-től azt is megtudtuk, hogy az átépítés után, a biztosítóberendezés korszerűsítését követően a pályasebesség 100 km/h lesz, 225 kN tengelyterhelés mellett, míg a peronokat sk +55 centiméteres magasságban alakítják ki kiselemes térkő burkolattal. Az átépítéssel érintett útátjárók Strail típusúak lesznek.
A NIF arról is tájékoztatta lapunkat, hogy hamarosan megkezdődhet az új vasút-villamos járműkarbantartó központjának kivitelezése is. A 3,27 milliárd forint értékű beruházást a Homlok Építő Kft. nyerte el. A Szeged rendező állomáson létesítendő karbantartócsarnok alapterülete közel 3000 négyzetméter lesz, vasbeton pillérvázas épülete pedig három fő egységből áll. Az egyik egy kifejezetten nagy belmagasságú, teljes hosszán daruzott, két javítóvágányos karbantartócsarnok lesz, ahol a karbantartási munkálatok közép- és oldalaknákban folynak majd, a mozgatást pedig 80 méter hosszú emelővágánnyal oldják meg. A második egység egy középaknás kialakítású, ugyancsak nagy belmagasságú esztergacsarnok lesz, mely a karbantartócsarnok felé eső oldalán kétszintes kiszolgáló épületrésszel egészül ki. A harmadik egység a karbantartócsarnok északi oldalfalához csatlakozó, földszintes kialakítású, kiszolgáló épülettömb lesz, ahol a segédműhelyek és a tárolók kapnak helyet.
A telep alkalmas lesz az érkező nyolc jármű részben fedett, részben szabadtéri éjszakai tárolására, valamint karbantartására. A dízelüzemre kialakított járműtelepet a többi között kerékesztergával, járműemelővel, járműmosóval és különböző diagnosztikai eszközökkel szerelik fel – tudtuk meg a NIF Zrt.-től.
Az egyvágányú hódmezővásárhelyi villamosvonalon hat megállót alakítanak ki, ebből kettőnél, valamint a végállomáson lesz kétvágányos forgalmi kitérő. A beruházással párhuzamosan a városban több új körforgalom is épül, amelyek elősegítik a rugalmas és biztonságos közlekedést. Arra is ügyeltek, hogy a megállóknál legyenek kerékpártárolók. Szeged felé a járatok kiszolgálják Algyő vasútállomást, valamint a szegedi 1-es villamos valamennyi megállóját. A teljes vonalhossz 30 kilométer lesz, a tervezett menetidő a két végállomás között 42 perc.
A szolgáltatás megvalósításához nyolc új járművet szereznek be a MÁV-Start Zrt. lebonyolításában. A svájci Stadler-csoport CityLink fantázianevű dízel-villamos vasút-villamos járművét választották, a nyolc járművet 2020–2021-ben szállítják le. A járművön 84 ülőhely és 128 állóhely lesz, emellett négy kerekesszékes helyet is kialakítanak, illetve nyolc kerékpár vagy négy babakocsi szállítására lesznek alkalmasak. Az energiatakarékos, dízel-villamos hibrid hajtású, részben alacsonypadlós, klimatizált járművek mindenben megfelelnek majd az elővárosi közlekedés nemzetközi sztenderdjének. A vasút-villamos mellett – a felújított 135-ös számú vasútvonal adottságait kihasználva – a megmaradó Szeged–Békéscsaba személyvonatok menetideje a tervek szerint 7 perccel csökken.
A jármű hosszúsága 37,2 méter, maximális szélessége 2650 milliméter, önsúlya 69,7 tonna. A CityLinken oldalanként négy-négy (összesen nyolc) dupla lengő-toló feljáróajtó lesz szimmetrikus elrendezésben. Könnyűszerkezetes, karbantartást nem igénylő a felépítése; a kocsiszekrények duplex, nagy szilárdságú, rozsdamentes acélból készültek.
A Stadler Rail Valencia S.A.U. által gyártott, CityLink járműcsaládba tartozó tram-train járművek korszerű utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, wifikapcsolattal, 230 voltos és USB-csatlakozókkal rendelkeznek majd.
A nagyvasúti és a városi vasúti munkák komplett befejezése 2020-ban várható, ezután, illetve a biztosítóberendezések tesztelésével együtt 2020 őszétől kezdődhet meg a prototípusjárművek tesztelése. A forgalom felvételére a teljes, nyolc darabból álló járműszéria leszállítását és vizsgáztatását követően, várhatóan 2021 őszén kerülhet sor.•