A sportvilág IP-jogsértései ellen
A sportesemények kapcsán felmerülő IP (szellemitulajdon-) jogsértésekre hívja fel a figyelmet az EU Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) Play Fair kampánya. Felmérésük szerint az EU polgárainak 12 százaléka követ illegális csatornákon sporteseményeket. Az illegális tartalmakat fogyasztók többsége, 65 százaléka elfogadhatónak tartja az online tartalom illegális megszerzését, ha az adott tartalom nem érhető el az előfizetésük keretében. Ugyanakkor a megkérdezettek 82 százaléka tisztában van azzal, hogy a digitális tartalmak illegális forrásokból történő beszerzése kellemetlen következménnyel járhat.
A hamis sportcikkek értékesítése az EUIPO adatai szerint évente 850 millió euró veszteséget okoz, ami az ágazat teljes értékesítésének 11 százalékát teszi ki. Arányaiban Románia, Litvánia és Magyarország szenvedi a legnagyobb kárt, ahol a hamisított sporteszközök az összes értékesítés akár 20 százalékát is kitehetik. Az EU-ban a 15–24 éves fiatalok átlagosan 10 százaléka tudatosan vásárolt hamisított sporteszközöket, a leggyakrabban a görög fiatalok – akiknek a 18 százaléka tett így. A magyar fiatalok körében alacsonyabb, 7 százalék ez az arány. Ezzel szemben az európai 15–24 éves fogyasztók 7 százaléka véletlenül vásárolt hamisított termékeket.
Jelentős eredményeket hozott az Europol, az Európai Rendőrségi Hivatal koordinációjával húsz ország hatóságainak aktív részvételével, az ismert márkák jogait sértő hamisított áruk ellen irányuló kezdeményezés, a Fake Star művelet. Európa-szerte 8 millió hamisított luxus- és sportcikket foglaltak le. Ezek becsült kiskereskedelmi értéke eléri a 120 millió eurót.•
Címlapkép: SZTNH